مهد کودک هوشمند فجر

مهدکودک هوشمند



اهداف ما

روش‌هایی که برای علاقه‌مند کردن کودکان به مهد به کار گرفته می‌شود باید علمی، تخصصی و خالی از هر گونه تهدید و ترس باشد. مربیان نیز باید با توجه به معیارهای خاصی انتخاب شوند. مربیان باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند تا بتوانند به عنوان جایگزین مادر، امنیت و آرامش لازم را به کودک بدهند زیرا کودکان هم مانند بزرگسالان شخصیت، رفتار و منش‌های متفاوتی دارند بنابراین مهد مکانی است که باید بتواند رفتارهای درست کودکان را تشویق و رفتارهای نادرست آنها را اصلاح کند و در جهت رشد طبیعی و هنجار کودکان در زمینه‌های جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی قدم بردارد.
کودکانی که به مهدکودک می‌روند زمینه رشد اجتماعی‌شان فراهم می‌شود و در تعاملات اجتماعی شکل می‌گیرند. بسیاری از رفتارهایی که کودکان درخانه نیاموخته‌اند، در جای دیگری به نام مهدکودک می‌آموزند. رفتارهای منفی یا رفتارهایی که چندان مثبت یا جامعه‌پسند نیستند، در مهدکودک کم‌رنگ می‌شوند.

به این ترتیب کودکان مجموعه‌ای از رفتارها و اطلاعات مفیدی را در مهدکودک می‌آموزند و از طرف دیگر رفتارهای بدی که آموخته‌اند در مهدکودک با روش‌های خاصی که وجود دارد، تعدیل می‌شود. رشد کلامی در مهد کودک اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که به مهد کودک رفته‌اند، در مقایسه با کودکانی که به مهد نرفته‌اند، از واژه‌های بیشتری استفاده می‌‌کنند و نحوه ارتباط‌شان با دیگران راحت‌تر است، بنابراین یک مهدکودک خوب با معیارهای بهداشتی و تربیتی‌ قابل قبول تاثیر زیادی در رشد روانی کودک دارد.
 نحوه عملکرد مربیان مجرب مهد کودک و پیش دبستانی فجر:

  • کنترل و مراقبت مداوم از بچه ها
  • آموزش به بچه ها از طریق بازی و سایر روش ها و ابزار آموزشی و کمک به پیشرفت آنها
  • آموزش مهارت های مختلف از جمله مهارت های زندگی، ادبیات و ریاضیات در حد ابتدایی و…
  • تشویق همکاری و رفتار خوب بچه ها و کنترل رفتارهای بد آنها
  • تهیه و تنظیم طرح برنامه روزانه کودکان در چارچوب برنامه های پیش بینی شده و اجرای صحیح آن
  • انجام کارها و تغییرات لازم قبل از شروع کلاس های آموزشی و مرتب کردن آنها پس از اتمام کار
  • صحبت با والدین درباره روند پیشرفت بچه ها
  • کنترل بچه ها و تشخیص مشکلات احتمالی موجود در آنها
  • توجه به حضور و غیاب کودکان، و اعلام غیبت آنها به مدیر مهد کودک
  • اجرای صحیح برنامه تغذیه کودکان تحت مسئولیت دادن غذا به کودکان شیرخوار و نوپا و حضور در تمام ساعات صرف غذایی کودکان
  • نظارت بر چگونگی وضع بهداشت فردی کودکان
  • طرح مسائل و مشکلات کودکان با مدیر مهد کودک همراه با پیگیری آنها.
  • همکاری نزدیک با متخصصان دیگر از جمله مددکاران، روانشناسان کودک و….
  • شرکت در جلسات و دوره های آموزشی مخصوص مربیان
  • مهارت و دانش مورد نیاز مربی مهدکودک – توانایی برقراری رابطه خوب با بچه ها، والدین و سایر همکاران
  • رعایت عدالت بین بچه ها
  • داشتن مدیریت زمان و مهارت سازماندهی
  • توانایی مدیریت بچه ها و برخورد مناسب با رفتارهای بد و چالشی آنان
  • مهربانی، صبر و خوش خلقی
  • مهارت آموزش دادن

پایه و اساس روش آموزش مهد کودک فجربر بازی است چراکه: 
بدون تردید می توان گفت که بازی بهترین شکل فعالیت طبیعی هر کودک محسوب می‌شود و در زندگی کودک اهمیتی ویژه دارد. بازی برای هر کودک در حال رشد، از ارزش های مختلفی برخوردار است. همه نظریه پردازان، صرفنظر از گرایش های گوناگونی که دارند، بر این عقیده اند که بازی در رشد و تکامل کودک نقش مهمی ایفا می‌کند. روانکاوان معتقدند که بازی برای غلبه بر آسیب‌ها یا ناراحتی‌های عاطفی ضروری است. روان شناسان اجتماعی اعتقاد دارند که بازی برای تسلط بر خود و یادگیری شیوه های زندگی کردن با تجربه های معمول روزانه ضرورت دارد. ساخت گراها بر این باورند که بازی برای رشد و نمو شناخت لازم است. و تکوین گراها می گویند بازی در همه فرهنگ های دنیا برای ارتقای کفایت ها و اجتماعی کردن کارکردها امری ضروری است. فعالیت هایی که کودک به عنوان بازی انجام می دهد، در پرورش نیروی بدنی و حواس او تأثیر فراوان دارند. کودک می پرد، می دود، از پله ها بالا و پایین می رود، لی لی می کند، خم و راست می شود، می نشیند و برمی خیزد، دوچرخه سواری می کند، توپ بازی و طناب بازی می کند و ... در همه این فعالیت ها عضلات و اندام های مختلف خود را به کار می گیرد و موجبات تقویت آنها را فراهم می سازد. همه نظریه پردازان، صرفنظر از گرایش های گوناگونی که دارند، بر این عقیده اند که بازی در رشد و تکامل کودک نقش مهمی ایفا می کند. روانکاوان معتقدند که بازی برای غلبه بر آسیب ها یا ناراحتی های عاطفی ضروری است. همچنین روان شناسان اجتماعی اعتقاد دارند که بازی برای تسلط بر خود و یادگیری شیوه های زندگی کردن با تجربه های معمول روزانه ضرورت دارد. ساخت گراها می گویند بازی در همه فرهنگ های دنیا برای ارتقای کفایت ها و اجتماعی کردن کارکردها امری ضروری است.وبازی دارای ارزش های جسمانی,درمانی و اجتماعی بی شمار است. 
اهداف مهد کودک هوشمند فجر:
تربیت كودك را باید از همان‌آغاز تولد و حتّی‌از دوران جنینی شروع كرد ، زیرا «شخصیت كودك در همان پنج سال اول پایه ریزی می شود » . از اهداف مهم تعلیم و تربیت فرزند ، آماده سازی او برای زندگی در اجتماع و تعقیب اهداف الهی جامعه است . 
كانون خانواده نخستین نهاد اجتماعی است كه كودك در آن پرورش می یابد و می آموزد كه چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد . در محیط های اجتماعی نظیر مهد كودك ، نهادهای دیگری به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن كودك به مرور از نقش خانواده ها كاسته و بر نقش این كانون ها در الگودهی به شخصیت كودك افزوده می شود . 
مهد كودك برای بچّه ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت كودكان ایفا می كند . تأثیر پذیری كودكان در مهد كودك به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است . 
اگر مربیان ، افرادی آموزش دیده ، كارآمد و متخصص در زمینه تربیت كودكان باشند ،خواهند توانست به بهترین شكل ممكن كودكان را تربیت كنند . از سوی دیگر بنا به گزارش مؤسسه ملی " بهداشت و توسعة رفتار كودكان " بچّه هایی كه بین سال های دوم تا چهارم زندگی در مهد كودك هستند نسبت به سایر كودكان، آموزش زبان و حافظه بهتری دارندوازجمله اهداف این مرکز:

1-آگاهی با آداب و معاشرت ، تشریفات و آداب و سنن اجتماعی مثل بدرقه و استقبال
2-پذیرش مسئولیتهای اجتماعی و شرکت در فعالیتهای اجتماعی
3-نحوه شرکت در مجامع ، متکلم وحده نبودن درجمعها
4-مقابله با نیازهای اجتماعی 
5-عدم افراط و تفریط در رابطه با دیگران
6-رعایت حقوق دیگران 
7-گوش دادن به سخنان و استدلال دیگران ، عدم قطع حرف افراد
8-خوشرویی و خوش رفتاری با مردم, تواضع در برابر مردم
9-تزکیه نفس 
10-حفظ بهداشت و آراستن خود برای ورود به اجتماعات
11-به حساب آوردن ارزش دیگران و قبول موفقیت دیگران 
12-روحیه مناسب برای همکاری با دیگران( برداشتن روحیه رقابت)
13-احترام به انسانیت 
14-گوش دادن به نظرات 
15-پذیرش مسئولیت رهبری در کارهای گروهی 
16-آگاه کردن برای مواجهه با مسائل زندگی , تفاهم ها , تضادها 
اساس آموزش این گونه مسائل درخانه و ازطریق رفتار والدین و همچنین در مهدكودك ها و مدارس از طریق آموزش مستقیم است .
خواجه نصیر الدین طوسی در کتاب اخلاق ناصری  به پدران و مادران توصیه می کند که از همان آغاز کودکان خود را به کار و فعالیت وادار سازند تا با سردی و گرمی زندگی اجتماعی آشنا شده ، در بزرگی از مشکلات اجتماعی نهراسیده راه گریز در پیش نگیرند و برای زندگی اجتماعی آمادگی داشته باشند .

Designed By Farid Rezvani